Claudia J. Fischer
Centro de Estudos Comparatistas, Faculdade de Letras, Universidade de Lisboa
Este endereço de email está protegido contra piratas. Necessita ativar o JavaScript para o visualizar.

Between Intangible and Corporeal: Word, Body and Music in German Romanticism
Dedalus 22-23 (2018-2019), pp. 49-70. Download PDF

Abstract
Some of the first German Romantic writers refer to the intangibility and incorporeality of music as qualities that distinguish it from other arts, arguing that it allows the spirit to access “the pure form of the movement of the heavenly bodies, freed from any object or material” (Schelling, Philosophie der Kunst, 1802/3). This paper explores how Novalis, W. H. Wackenroder, Johann Wilhelm Ritter and E.T.A. Hoffmann reinterpret this assertion: either by saying that music allows human beings to separate themselves from their bodies and thus reach an ethereal and harmonious state; or, on the contrary, by considering music a physical phenomenon that flows within the human body, visibly affecting it and leading to altered states of (self)awareness.

Keywords
Music, body, illness, Novalis, W. H. Wackenroder, E.T.A. Hoffmann, Johann Wilhelm Ritter



Biographical note
Claudia J. Fischer estudou na Universidade de Nova de Lisboa (L, 1984; M, 1990) e na Universidade de Lisboa (D, 2007), onde também lecciona no Departamento de Estudos Germanísticos. Em 2015, publicou Sobre Graça e Graciosidade. Uma digressão com particular incidência nas teses de Schiller e Kleist (Verbo/ Babel). Os seus interesses incluem Romantismo Alemão, Estética, Estudos Interartes, Schiller, Kleist. Coordena a linha de investigação sobre Literatura e Música no Centro de Estudos Comparatistas da UL, tendo publicado e traduzido a antologia Contos Musicais. Wackenroder, Kleist e Hoffmann (Antígona). No âmbito dos estudos pessoanos, co-editou, em 2011, Argumentos para Filmes (Ática), recentemente traduzido para espanhol (La Umbría y la Solana). Publicou traduções de Thomas Mann, Rainer Maria Rilke, Walter Benjamin e Rainer Werner Fassbinder.