Ana Cristina Bernardo
Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, CESEM/GIMC - Faculdade de Ciências Sociais e Humanas
Este endereço de email está protegido contra piratas. Necessita ativar o JavaScript para o visualizar.


O corpo e o pensamento metafórico em Níobe Transformada em Fonte: uma análise para a interpretação
Dedalus 22-23 (2018-2019), pp. 71-90. Download PDF


Abstract

Metaphoric thought has an impact on compositional and interpretative creation, which demonstrates specificities intertwined with 21st century music that should be subjected to an in-depth performance analysis. This research about Níobe Transformada em Fonte, a song for piano and voice based on Sophia de Mello Breyner Andresen’s poem and composed by João Madureira (2002) focuses on three parameters: language processing of the poetic construction, its impact on the compositional resolution and its result in the creation of the interpretative narrative. With a poem based in the description of the petrification of Níobe’s body, it is intended to reveal the interaction between the syntactic and semantic constructions and the composer’s creative vision, showing Madureira’s strong connection to the literary text and his stylistic use of metalanguage. The performer develops her language through a web of meanings within the poetic description of Níobe’s body and its compositional achievement. The interpretative construction is therefore rationally and imaginatively embodied through metaphoric thought as a supporting element of the link between the piece being performed and the musician’s body.

Keywords
Contemporary music, Performance analysis, Metaphoric thought and performance, Sophia de Mello Breyner, João Madureira



Biographical note

Ana Cristina Bernardo doutorou-se em Música/Musicologia, pela Universidade de Évora, sob orientação do Professor Doutor Eduardo Lopes e coorientação artística do Professor Doutor José Eduardo Martins (São Paulo). Tem vindo a ser selecionada para efetuar comunicações científicas, com destaque para o Piano London Symposium (Royal College of Muisc), e para a International conference musicology applied to the concert: performance studies at work (Universidad Internacional de Andalucia). Integra o Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, da FCSH, nomeadamente o Grupo de Investigação em Música Contemporânea. Os seus interesses de investigação são: música contemporânea, música portuguesa, música de câmara com piano, análise para a interpretação e pensamento metafórico. Realiza frequentemente recitais de música de câmara com piano, com enfoque na música contemporânea portuguesa. Recentemente a European review of Artistic Studies publicou um artigo de sua autoria, intitulado: “A metáfora para a interpretação musical: o estudo de caso ‘Um sino contra o tempo’”.