Adriana Crespo
Centro de Estudos Comparatistas, Faculdade de Letras, Universidade de Lisboa
Este endereço de email está protegido contra piratas. Necessita ativar o JavaScript para o visualizar.


O corpo nas indicações de performance de Erik Satie
Dedalus 22-23 (2018-2019), pp. 91-114. Download PDF

Abstract
In some of his musical works, Satie subverts and reinvents the traditional sense of performance instructions – thus, opening an unprecedented field with respect to the main tradition of these directions. The performance instructions on the musical scores, which flourish during the romantic period, constitute a map of intensities and sound qualities. From pianissimo to fortissimo – by means of articulation, attack and movement directions –, these performance indications seek to guide the musical interpretation. However, on a less obvious perspective and only from the point of view of the interpreter’s experience, these indications constitute a call from consciousness to the body. Taking into account the relationship between these instructions and this consciousness call to the body, the present article will aim (1) to look at the musical works in which Satie used this subversive procedure; (2) to perceive what actually occurs and which body appears in the often-disconcerting articulation of these words with the music whose execution they intend to guide.
 
Keywords
Erik Satie, performance instructions, body, artistic experimentation, immanence



Biographical note
Adriana Crespo concluiu o Doutoramento em Filosofia, na área de Estética, na Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade de Lisboa (2013), com uma tese sobre a relação entre a arte e o corpo intitulada A Necessidade da Arte, sob a orientação do Prof. José Gil. Licenciou-se em Estudos Portugueses (LLM) na Faculdade de Letras de Universidade de Lisboa (2000) e frequentou o Programa em Teoria da Literatura da mesma Faculdade. Concluiu o Curso Complementar de Piano no Conservatório de Lisboa e dá aulas de piano desde 1998. Actualmente participa na linha de investigação “Literatura e Música”, do grupo Theleme. Tem publicado livros de poesia, micronarrativa, ficção e prosa poética.