Rita Faleiro
Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical (CESEM), Universidade de Évora
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A voz e o corpo performativo no “Compendio Musico” de Manoel de Moraes Pedroso
Dedalus 22-23 (2018-2019), pp. 163-183. Download PDF

Abstract
Compendio Musico (by Manoel de Moraes Pedroso, born in Miranda) was printed in 1751 in Oporto and has already been the subject of a few studies conducted specifically on this work. This work, comprised of four chapters (“Tratado de Cantoria”, “Tratado de Acompanhamento”, “Tratado do Contraponto” and “Pratica para se fazer huma Aria, Solo, Duetto, ou qualquer Concertado”) has been an important source for Portuguese music theory, having already gained international reach. It is not only important for learning Basso continuo, but also contains essential information about the way music should be interpreted. In the treaty there can be found several descriptions on body posture, voice and finger positions, in order to achieve a correct and easier performance of music: how to position hands, fingers, what sequence to use to play a scale, where to breathe or even the places where one should or not sing a cadence. The purpose of this article is not only to collect these descriptions, comparing them with some other works from that period, but also to look at some examples from the musical funds of the Cathedral of Évora to see in which way those descriptions can be observed – or not – on these manuscripts.
 
Keywords
Eighteenth Century, Musical Theory, Musical Interpretation, Musical Treatises, Cathedral of Évora



Biographical note
Rita Faleiro é doutoranda em Musicologia na Universidade de Évora, Mestre em Ensino da Música (Piano) pelo ISEIT – Almada, e Licenciada em Piano e em pela Universidade de Évora. Trabalhou como professora de Piano em diversas instituições e conservatórios, tendo também organizado várias masterclasses e concursos. Participou igualmente em múltiplas edições das Jornadas “Escola de Música da Sé de Évora” e em vários workshops e masterclasses nas áreas do canto gregoriano, direcção coral e piano. Actualmente o seu trabalho académico centra-se sobretudo na investigação de música sacra portuguesa de finais do século XVIII e inícios do século XIX, sendo o tema da sua tese de doutoramento o estudo, transcrição e análise dos salmos concertados produzidos e utilizados no serviço da catedral eborense. Está actualmente integrada na equipa constituinte dos projectos “Música Sacra em Évora no século XVIII” e “Paisagem Sonora e Património Musical de Évora”.